ETT BERÄTTANDE FÖRETAG – SKAPELSEBERÄTTELSEN 

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

Vad var det som gjorde att du … 


Den frågan plockar fram ”Skapelseberättelsen”. Och den berättelsen är viktig. Dels ges åhörarna eller läsaren en chans att dras med i ditt och/eller företagets patos. Dels väcker en berättelse nyfikenhet. På köpet tillkommer en ypperlig möjlighet att få fram sin expertis och bakgrund på ett inspirerande sätt.

Låt mig ta ett exempel. Jag var på ett seminarium om hållbarhet. Inbjuda föreläsare var två konsulter. En av dem var Mia Tapio som hjälper företag med hållbarhetsarbete. Att arbeta med hållbarhet är det många företag som vill men de vet inte hur och vart de ska börja någonstans. Hon såg behovet av hjälp utifrån och det var så företaget Eternal Mindset startades.

Mia inledde föreläsningen med sin skapelseberättelse som varade i knappa minuten. Men efter det så vågar jag påstå att varenda åhörare förstod att Mia har hjärtat med sig i företaget samt en enorm expertis.
Efter hennes inledning har jag inga problem med att rekommendera henne till företag som är i behov av en hållbarhetskonsult.

Det är vad en bra berättelse kan göra. Har du inte skrivit ner din berättelse, så är det hög tid att göra det. En bra berättelse är alltid välkommen.


Mia Tapio driver företaget Eternal Mindset.
Mia Tapio driver företaget Eternal Mindset.

Jag hade nyligen avslutat min högskoleutbildning och hade knappt varit utanför Sveriges gränser, så för mig var det en otrolig upplevelse att få åka till fabriken i Bangladesh för att se produktionen. Jag arbetade då som kvalitetsansvarig på ett klädföretag i Göteborg och satt på kontoret och kommenterade att trycket på textilierna inte höll måttet.
När jag kom till fabriken var det närmare 30 grader varmt ute. Efter att ha gått upp flera våningar i ett höghus kom vi in till ett litet rum där det stod runt 20 tjejer och fönade textiltrycken med varsin hårfön. Jag kunde inte avgöra hur gamla de var men de var väldigt vackra. 
Om det var 30 grader varmt ute, då kan ni tänka er hur varmt det var i det här rummet med flera hårfönar igång. Det luktade dessutom ganska starkt av olika medel och ingen av flickorna kunde läsa vad det stod på förpackningarna. Den resan gjorde ett starkt intryck på mig och det har blivit många produktionsresor efter Bangladesh.

I Sverige följer vi plikttroget lagar och regler, men så är det sällan utanför Sveriges gränser därför måste vi våga ifrågasätta mer. Jag ställer alltid en massa frågor som många leverantörer har svårt att svara på, för de tror inte att en inköpare bryr oss om något annat än priset.

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

No Comments

Post a Comment