Ett berättande företag – In med Zlatan – Ut med Jante

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

Berättelser ska höras & synas

En berättelse är till för att skapa nyfikenhet, inge förtroende, fånga besökaren på din hemsida, få åhörarna att lyssna om du håller föredrag, sticka ut från mängden … Ja, ni fattar grejen. 


Så googlade jag runt och hittade en ekologisk lantgård någonstans i Sverige med en berättelse som började redan på farfars tid. En kort berättelse men som snabbt gav en inblick i hur livet var på gården för inte så länge sedan ändå, kärleken till gården och djuren och den gedigna kunskap som gått i arv i generationer. 

Men var fanns den här underbara berättelsen. Jo under fliken; OM OSS och längst ner på sidan. Där fyller berättelsen lika mycket funktion som ett trasig paraply i ösregn. 

Din berättelse måste finnas tillgänglig att läsa och skall berättas i en inledningsfas för att vara kraftfull. Du har några sekunder på dig att fånga din publik under en föreläsning och än mindre tid när potentiella kunder besöker din hemsida eller googlar för att hitta det som söks. Alltså ska din berättelse vara det första som dina besökare möts av. 

Ja, rätt gissat! Du ska göra din berättelse både synlig och hörbar, samtidigt som du bär den med högburet huvud. Vilket i praktiken innebär;

In med ZLATAN! UT med Jante.

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

No Comments

Post a Comment