ETT BERÄTTANDE FÖRETAG – ALLIERA DIG MED MÅLGRUPPEN

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

Henrik Thunes blev politiker för att påverka skattesatsen. 


Henrik Thunes hade före sin politiska karriär kört taxi under flera år. Han ägde sin egen taxibil vilket i korthet innebar ett minimum på arbetsdagar om tolv timmar och osäker inkomst. Men oavsett vad en företagare drar in per månad så är utgifterna detsamma. Eller?
För det är trots allt så att många utgifter och kostnader går att förändra. Men det finns en stor utgiftspost som en enskild företagare inte rår på, nämligen skatten. Skattesatsen ligger på i runda slängar femtio procent med arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. Det är ett stort hål i plånboken. 

Och vilka är det då som kör taxi? Det är oftast personer med invandrarbakgrund, många över femtio år som trots många års slit och oändliga timmar bakom ratten ändå inte kommer plocka ut någon pension att jubla över.

Jag gissar på att just målgruppen taxichaufförer (och många andra småföretagare eller privatpersoner för den delen) inte känner speciellt mycket förtroende eller samhörighet med politiker. Så för att vinna väljare så måste personen i fråga hitta gemensamma nämnare och få potentiella väljare att känna samhörighet. 

Henrik Thunes gjorde egentligen inte mer än stå rakt upp och ner och berätta kortfattat om sin tid som taxichaufför. Men han gjorde det under en näringsliv lunch i en sal med en mängd företagare som åhörare. Det var i vart fall många som kände igen sig även om de inte kör taxi. 

Jag tillhör kategorin småföretagare så jag fick förtroende för Mr Thunes därför att han vet vad han pratar om. Långa arbetsdagar, osäker inkomst, ständigt slitande och skatteinbetalningar som äter upp i vart fall halva lönen. Vad han sedan kan åstadkomma är en helt annan femma men han vet i alla fall hur en småföretagare har det. Trots människans komplexa natur så är vi enkla varelser. Vi fattar tycke för det vi känner igen och det och dem vi får förtroende för.

Det är vad en liten berättelse kan göra.

 

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

No Comments

Post a Comment