Ett berättande företag – Berättelser som utbildning

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

Varför ska kunderna välja miljömärkta produkter? 

Många inköpsansvariga vill vara både miljö- och prismedvetna. Men när dessa två faktorer ställs mot varandra vinner oftast priskänsligheten.


Om till exempel en städfirma har ett högre pris på tjänsterna därför att de använder sig av miljömärkta produkter kan en berättelse bidra till fler affärer.

Skriv en berättelse om vad som händer med miljö, människor och djur när icke miljövänliga produkter används. 

Att bjuda på sin expertis för att göra nuvarande och blivande kunder mer miljömedvetna är ett vinnande koncept. Dels blir det lättare för inköpsansvarig att motivera kostnaden. Dels framstår företaget som kunniga och generösa.

För ett par veckor sedan blev jag stannad av en volontär från Röda korset som ville att jag skulle donera 100 kr per månad. Det ville jag inte. Jag fick till svar;
– Så vill att barn ska dö på gatan?
Jag svarade inte på det.

Med detta vill jag ha sagt och det här är VIKTIGT!
En berättelse om konsekvenser ska alltså inte vara skräckpropaganda eller värsta-tänkbara-händelseförloppet-beskrivelser. Att ge dina potentiella kunder dåligt samvete är endast ett generalfel och ska således aldrig inträffa.
Så om det är ett större företag och berättelsen är tänkt att vara en del av sälj-strategin så måste berättelsen förankras hos säljarna för att undvika ovan nämnda scenario.

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

No Comments

Post a Comment