Ett berättande företag – Berätta inte allt

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

En bra berättelse har en tydlig vinkel. 


Ett vanligt nybörjarfel är att försöka berätta om allt i en och samma berättelse. Det som händer då är att berättelsen blir långrandig och intetsägande. Det kanske låter hårt men mitt mål med den här blogg-serien är att få fler berättande företag i Sverige genom att inspirera dig till att komma igång med ditt berättande. Så det ligger i mitt intresse att förmedla denna journalistiska grund.

Min erfarenhet säger att det går inte att misslyckas med sitt berättande om det finns en tydlig vinkel.

Exempelvis så kanske ditt företag har satsat på att anställa nyanlända och det har blivit riktigt bra. Utifrån det perspektivet går det att skriva flera olika berättelser. Antingen ”skapelseberättelsen” om hur det kommer sig att ditt företag har satsat på just det. Var det din ilska över att det tar minst sju år för en högutbildad nyanländ att komma in på den svenska arbetsmarknaden? Eller för att du läst/sett/hört om andra företag som satsat på mångfald i sina företag och efter det såg möjligheterna med det?

Det går även att berätta om ett specifikt möte som skett mellan den nyanlända och anställd personal. Eller om en förändring som skett kopplat till ökad mångfald. Ur samma ämne går det att skriva hur mycket som helst, men det gäller att välja ett spår att gå på och att följa det hela vägen till berättelsens slut.

Facebooktwitterlinkedinmailby feather

No Comments

Post a Comment